De bierviltjes zijn het meest in het oog springende onderdeel van onze campagne ‘Zullen we over de dood praten?’. Aan de ene kant van het viltje staat in fleurige kleuren de slogan ‘Zullen we over de dood praten?’, op de andere kant staan 19 vragen die mensen de gelegenheid bieden inhoud te geven aan deze slogan. De vragen staan vermeld in een aantal cirkels. Aan de buitenste rand van het bierviltje staan de nog relatief makkelijke vragen (‘Weet je het al, begraven of cremeren?’), maar naarmate de vragen dichterbij de kern van het viltje komen, worden ze ook persoonlijker/intiemer (‘Als je nu sterft, heeft je leven dan zin gehad?’).
Dank zij een gift van het toenmalige Noorderlicht Fonds konden we de eerste 10.000 bierviltjes gratis (tegen uitsluitend verzendkosten) aanbieden. Binnen twee dagen waren ze op. Tientallen individuen, bedrijven en/of organisaties bestelden er 50, 200 of 500. Diverse Netwerken Palliatieve Zorg en uitvaartondernemingen bestelden er nadien nog zo’n 90.000 bij. Sommigen kozen ervoor een eigen (bedrijfs)naam, e-mailadres of website aan het viltje toe te voegen, zoals Yarden en Parkinson Net.
Ter gelegenheid van het éénjarig bestaan van de bierviltjes, maakten we een compilatie van foto’s met daarop het bierviltje, zoals die verspreid is in diverse locaties: