Beter goed gejat dan zelf slecht bedacht, zal het reclamebureau van Ardanta hebben gedacht. En zo kwamen ze op de slogan ‘Zullen we over het leven praten?’, een aardige variant op ‘Zullen we over de dood praten?’: de slogan die Bureau MORBidee sinds 2016 gebruikt voor campagnes die de bespreekbaarheid van de het levenseinde vergroten.
Een mail met als onderwerp ‘Zullen we over het leven praten?’ wordt sinds kort verstuurd naar de mensen die een (uitvaart)verzekering bij Ardanta hebben. “Het leven. Daarover praat je meestal makkelijker dan over de dood”, schrijft Ardanta aan hen. “Wat vind je mooi? Wat boeit je? Waar houd je van? En waarvan niet?” Voor wie daarover een goed gesprek wil voeren, introduceert Ardanta de Levensvragen: “Grote, kleine, logische of juist gekke vragen. Om antwoorden te vinden waarmee u de mensen van wie u houdt nog beter leert kennen. Voor u. Van Ardanta.”
Wie in de mail doorklikt op ‘Ja, ik ben benieuwd naar de 100 levensvragen’ komt op een site van Ardanta waarop je kunt aangeven met wie je een goed gesprek wilt beginnen. Met je partner? Met je kinderen? Met vrienden? Afhankelijk van je keuze krijg je één voor één 100 levensvragen voorgelegd, zoals Waar ben je trots op, Wie inspireert jou, Durf je los te laten, et cetera. Hele mooie vragen hoor, al dringt zich hierbij de overeenkomst met de ‘Kaartjes van Betekenis. 50 vragen die ertoe doen’ – een ander product van Bureau MORBidee – wel erg op.
Overigens is de bekendheid van de Ardanta-campagne nog niet zo groot. Wie bij Google hun slogan ‘zullen we over het leven praten’ intikt, krijgt als resultaten vele pagina’s met, inderdaad, onze campagne ‘Zullen we over de dood praten?’.
Erg benieuwd welk bedrag het reclamebureau voor deze opdracht van Ardanta heeft opgestreken. Maar wij zijn erg trots op deze parodie of schaamteloze kopie.
P.S.
De ‘MO’ uit de naam ‘MORBidee’ heeft een uitvaartverzekering bij Ardanta. Indirect heeft ze dus meebetaald aan deze goed gestolen campagne 🙂
Verrassend! Hier mag best wel wat tegenover staan van de reclamecampagnemaker van Ardante. Wat te denken bijvoorbeeld kosteloze materialen van Morbidee beschikbaar stellen aan de netwerken? Of een nieuwe reclamecampagne “gratis” vormgeven rondom Zullen we over de dood praten? Misschien wordt het nog wel een leuke samenwerking?
Ja bijzonder hè? Mooie voorstellen voor een tegemoetkoming annex samenwerking. Ik zal het Ardanta eens voorleggen… 🙂