Op de eerste dag van de herfst, op 23 september, wordt voor het eerst de Vergankelijkheidsdag gehouden. Burgers worden opgeroepen op die dag nadrukkelijk stil te staan bij hun sterfelijkheid. Organisaties en bedrijven worden opgeroepen hen hiertoe te stimuleren door activiteiten te organiseren. Om de dag onder de aandacht te brengen start op 18 maart een speciale campagneweek, vergelijkbaar met eerdere campagneweken die Bureau MORBidee sinds 2016 initieerde.
Wat zouden burgers zoal kunnen doen op die Vergankelijkheidsdag? Te denken valt aan:
- Praten met je partner over levenseindewensen en/of je uitvaart
- Reflecteren op wat je wilt achterlaten (en voor wie)
- Een wilsverklaring opstellen
- Nadenken over je testament
- Een film kijken waarin rouw, verlies of dood het thema is
- Een bezoek brengen aan een begraafplaats of crematorium
- Een afspraak maken met een uitvaartverzorger
- Aandacht geven aan een bucketlist-wens
- Met vrienden en familie het spel ‘Kaartjes van Betekenis’ doen
- Een afspraak maken met een hospice
- Een toost uitbrengen op het leven
- Meditatie doen over dood zijn of dood gaan
- Inventariseren welke boeken je nog wilt lezen
- Reisbestemmingen prioriteren
Wat kunnen organisaties doen? Zorginstellingen op het terrein van hospicezorg/palliatieve zorg, uitvaartverzorgers, zzp’ers op gebied van rouw, ritueelbegeleiders e.a kunnen burgers stimuleren bij de sterfelijkheid van ons allen stil te staan door:
- Een lezing aan te bieden
- Een open huis te houden
- Een filmavond te organiseren
- Een workshop over het schrijven van een wilsverklaring te geven
- Een boekenclub te beginnen
- Een expositie te houden
- Een Death Café of Café Doodgewoon te organiseren
- Een wandeltocht over een begraafplaats aan te bieden
- Reflectie en bezinning te faciliteren
- Een themabijeenkomst over boeddhisme en het sterven organiseren
In de campagneweek worden via diverse social media (zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn) ‘actie-flyers’ verspreid om ruchtbaarheid aan de Vergankelijkheidsdag gegeven. Ook geven de actie-flyers tal van concrete mogelijkheden weer van wat burgers en instellingen/organisaties zoal kunnen doen.
Wie mee wil doen aan de campagneweek en toegang wil krijgen tot de Dropbox van waaruit de actie-flyers (gratis) te downloaden zijn, kan een mailtje sturen naar bureaumorbidee@gmail.com.
Overigens: de Vergankelijkheidsdag wordt ook in Engeland gehouden. Daar heet de dag Mortality Day. Het doel is om er binnen een paar jaar een internationale, mondiale dag van te maken.
Een unicum waar we als maatschappij aan toe zijn! Door elkaar mee te nemen, voor te bereiden en op te vangen zorgen we ervoor dat een van de laatste maatschappelijke taboes doorbroken wordt. Bureau MorbIdee: chapeau!