• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Mijn account
  • Winkelmand
  • Afrekenen

Bureau MORBidee

- Kennis, communicatie & advies -

  • Home
  • Wij
    • Nieuwsbrieven
    • Portfolio
    • In de media
    • Vijf jaar
    • Privacybeleid
  • Kennis
    • Boek
    • Scholingen
    • Lezingen
    • Leesclub
  • Communicatie
    • Gesprekshulpen
    • Kaartjes van Betekenis
    • Oog in Oog
    • Heeft de dood een kleur?
    • Levenslang?
    • Before I Die Wall
    • Memoblokje
    • Praatstenen
  • Advies
    • Kaarten van Betekenis
    • Cafés Doodgewoon
  • Campagne
    • Bierviltjes
    • Social media
      • Deelnemers
    • Boekenleggers
  • Blog
  • Winkel
  • Contact
  • English
Je bent hier: Home / Dood / Een monument voor Suzanna van de Hunnen

Een monument voor Suzanna van de Hunnen

19-05-2013 door Rob Bruntink 1 Reactie

SuzannaNadat in maart 2011 haar boek ‘Stervensdruk’ was verschenen, kreeg Suzanna van de Hunnen het advies van haar uitgever over het boek te gaan twitteren. Uit marketingoogpunt.

Nu, ruim twee jaar later, heeft Suzanna meer dan 25.000 tweets gemaakt. Slechts een gering deel stond in het teken van marketing.

Zoals ik in de interviewreeks in Pal voor U (editie 2012/2013) schreef, bleken haar werk op de Pabo én het twitteren over haar ziekte en de aanstaande dood communicerende vaten te zijn. Hoe meer zij haar professionele werk moest loslaten, hoe meer aandacht zij ging geven aan haar idealistische doel om via Twitter en andere social media de dood ‘doodgewoon bespreekbaar’ te maken.

En nu is ze dood. Zaterdag bezocht ik de uitvaart. Tijdens de dienst maakte Jessie Baron op een mooie, integere wijze duidelijk hoe belangrijk de twittercommunity voor Suzanna was, maar ook – en wellicht vooral – andersom.

Honderden tweeps hebben duizenden tweets van Suzanna gelezen. Eendachtig haar Pabo-achtergrond, zaten daar regelrechte lessen bij. Het waren ‘Lessen voor levenden’, zoals het beroemde boek van Elisabeth Kübler-Ross heet, maar dan in de polder.

Aangezien slechts een gering deel van de Nederlanders actief is op Twitter, is een bredere verspreiding gewenst. Daarmee werd het idee geboren een boekje te gaan maken op basis van een selectie van haar tweets. In een kort DM-contact met Jessie bleek het ‘tweetboek-idee’ goed te aarden. Ook André Rhebergen, directeur van Agora, die ik het idee rondom de uitvaart voorlegde, was snel om.

Het zal misschien nog even duren voordat we ons beseffen hoe uniek Suzanna was.

Een monument voor haar is zeker op haar plaats.

Categorie: Dood, Taboe

Lees Interacties

Reacties

  1. Marchien zegt

    04-07-2013 om 17:34

    Wat een goed initiatief. Ik heb regelmatig via Twitter, vnl via DM en een keer telefonisch contact gehad met Suzanna. De aanleiding was een neef van mij (44j) die, net als Suzanna, de diagnose ongeneeslijk ziek kreeg en die ik tot aan zijn overlijden intensief heb begeleid. Bijzonder is dat mijn neef en Suzanna in dezelfde nacht zijn overleden.
    Mochten jullie voor dit monument interesse hebben in de inhoud van onze tweet-wisseling, dan kunnen jullie altijd contact met me opnemen.

    HG Marchien

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Footer

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief. Je mailadres is in veilige handen bij ons, we doen er verder niets mee, behalve je onze nieuwsbrief toesturen. Door je in te schrijven verklaar je akkoord te zijn met ons privacybeleid.

Volg ons

  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter
  • Mariska
  • Rob

Bureau MORBidee

Albert Cuypstraat 8
7556GD Hengelo
Telefoon: 06-55527290
E-mail: bureaumorbidee@gmail.com
Kamer van Koophandel nummer: 57926840

Snel naar

  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid

Copyright © 2021 Bureau MORBidee: Alle rechten voorbehouden.