• Home
  • Wij
    • Portfolio
    • Privacybeleid
  • Winkel
    • Winkelmand
    • Mijn account
    • Afrekenen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Contact
  • Mijn account
  • Winkelmand
  • Afrekenen
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Bureau MORBidee

- Kennis, communicatie & advies -

  • Home
  • Wij
    • Portfolio
    • Privacybeleid
  • Winkel
    • Winkelmand
    • Mijn account
    • Afrekenen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Contact
Je bent hier: Home / Hospice / Waarom hospices op uitvaartbeurzen moeten staan

Waarom hospices op uitvaartbeurzen moeten staan

14-01-2015 door Rob Bruntink Reageer

UitvaartbeurskopieOm bekendheid te krijgen (en te behouden) moeten hospices PR- en marketingactiviteiten bedrijven. Tientallen mogelijke vormen staan tot hun beschikking. Aanwezigheid op een lokale of regionale uitvaartbeurs is er één van.

Hilversum, Velp, Westerbork, Wehl, Broek op Langedijk, Hoogeveen en Steenwijk hebben minstens één ding met elkaar gemeen: dat er in de eerste maanden van 2015 een lokale/regionale uitvaartbeurs wordt gehouden. Waren dergelijke bijeenkomsten tien, twintig jaar geleden nog een curiositeit, tegenwoordig is de keuze vrij groot.

Behalve dat het aantal uitvaartbeurzen aan verandering onderhevig is, is ook de inhoud ervan aan het veranderen. ‘Vroeger’ bestond 90% van de exposanten uit toeleveranciers van de uitvaartindustrie – zoals kistenfabrikanten en producenten van memorabilia – en uitvaartondernemers. Een deel van die toeleveranciers wilde af van die exclusieve business-to-businessmarkt, en wilde óók rechtstreeks met de consument handelen. Die consument wilde immers steeds liever een uitvaart met een persoonlijk tintje: het rechtstreeks gevolg van de openheid rondom uitvaarten van jonge AIDS-slachtoffers en de multiculturele uitvaart.

Een uitvaartbeurs bleek een prachtige plek om in contact te komen met die consument. De afgelopen tien, vijftien jaar kregen die vooruitstrevende deelnemers van de uitvaartbeurs steeds meer collega’s van búiten de uitvaartbranche. Onder de groep exposanten neemt het aandeel dat uit de gezondheidszorg of het vrijwilligerswerk komt toe, zoals De Zonnebloem, rouwtherapeuten of – nog vrij incidenteel – een hospice.

Hospices doen er mijns inziens goed aan om óók aanwezig te zijn op dergelijke uitvaartbeurzen (*). Ik noem drie redenen. De eerste komt overeen met de motivatie van uitvaartondernemers om exposant op een uitvaartbeurs te zijn. Je komt namelijk in contact met mensen die zich nadrukkelijk open stellen voor jouw werkterrein. Je hoeft je niet door weerstand heen te slaan (‘Over de dood? Nee, dank je, daar wil ik niets over weten’), jouw aanwezigheid en jouw informatie is welkom, en beklijft daardoor beter. Vergelijk het maar eens met een advertentie van jouw hospice in een krant. Wie ziet die? Mensen die het hospice kennen, of mensen die op dat moment in een situatie zitten waarin het hospice op korte termijn, en mogelijk alleen in theorie, een rol zou kunnen gaan spelen. De overige 98% ziet ‘m niet. Over bezoekers van uitvaartbeurzen kun je zeggen dat een overgrote meerderheid open staat voor jouw dienst, voor jouw informatie. Vanuit marketingperspectieven een fantastische situatie!

Een tweede reden om aanwezig te zijn is gelegen in de andere exposanten. Op een uitvaartbeurs kunnen medewerkers van hospices in vrij korte tijd veel informatie tot zich nemen over het lokale/regionale aanbod van uitvaartondernemers én van hun toeleveranciers. Het kan in de dagelijkse praktijk nuttig zijn – in het kader van informatievoorziening aan bewoners en hun familie – te weten welke assieraden er allemaal bestaan. Welke mogelijkheden er zijn om thuis (of in een hospice) opgebaard te worden. Of waar de nieuwste natuurbegraafplaatsen komen. Kennis hierover hebben is onderdeel van de service die ieder hospice zou moeten kunnen bieden aan haar bewoners en familieleden.

Een derde reden heeft te maken met een overeenkomst tussen hospices en uitvaartbranche. Overlijdens zijn van beide sectoren de core-business. Het wordt helaas nog vaak vergeten, maar vanuit het perspectief van de familie is het sterven en de uitvaart vaak één doorlopend verhaal. Als men op het overlijden van een dierbare terugblikt, hóórt de uitvaart bij het sterven. Dat het hierbij om zo nadrukkelijk van elkaar gescheiden diensten gaat – de gezondheidszorg voor de begeleiding bij het sterven, de uitvaartbranche voor de verzorging van de uitvaart – doet er in de herinnering nauwelijks toe. Een uitvaartbeurs is een prachtige gelegenheid om te ervaren dat er een grote overlap is tussen de gezondheidszorg aan de ene kant, en de uitvaartbranche aan de andere kant.

 

(*) Uiteraard geldt dit alles ook voor palliatieve units van verpleeg- en verzorgingshuizen + verpleeg- en verzorgingshuizen in het algemeen.

Categorie: Hospice, Uitvaartbranche Tags: marketing, PR, uitvaartbeurs

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Footer

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief. Je mailadres is in veilige handen bij ons, we doen er verder niets mee, behalve je onze nieuwsbrief toesturen. Door je in te schrijven verklaar je akkoord te zijn met ons privacybeleid.

Volg ons

  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Mariska
  • Rob

Albert Cuypstraat 8
7556GD Hengelo
Telefoon: 06-55527290
E-mail: bureaumorbidee@gmail.com
Kamer-van-Koophandelnummer: 57926840
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid