Traditiegetrouw gaan we rond 4 mei, de geboortedag van Bureau MORBidee op het wereldwijde web, de hoogte- en (voor zover aanwezig) dieptepunten langs van het voorbije jaar. Ook kijken we naar de voornemens voor het nieuwe jaar.
Op 19 april jongstleden vierden we het éénjarig bestaan van onze Kaarten van Betekenis, de speciale wenskaarten voor mensen met kanker. De verspreiding daarvan heeft een enorme vlucht genomen, onder meer dankzij de samenwerking met Greetz. Daardoor krijgen nu duizenden mensen per kwartaal een kaart uit onze collectie. Een collectie die online – via Greetz – overigens zes kaarten meer telt dan ons aanbod op de eigen website www.kaartenvanbetekenis.nl
Het heeft ons erg veel moeite gekost (we hebben namelijk teveel ideeën….), maar het is ons gelukt afgelopen jaar géén nieuwe gesprekshulpen toe te voegen aan ons aanbod van vier gesprekshulpen. Dat hadden we ons bewust voorgenomen, zodat we de ruimte konden nemen de huidige vier de verdiende aandacht te geven in marketing, PR en onderzoek. Het heeft er onder andere toe geleid dat de Praatstenen, onze eerste en ook meest unieke gesprekshulp, enkele maanden geleden uitverkocht is geraakt. In de toekomst zal er vast een nieuwe versie verschijnen, mogelijk speciaal gericht op enkele selecte doelgroepen (waaronder mensen met een verstandelijke beperking en/of mensen met dementie).
De inzet van onze mobiele Before I Die Wall (onder meer bij congressen, uitvaartbeurzen en Open Dagen van zorginstellingen) blijft een feest, omdat we iedere keer aangenaam verrast worden door de teksten die bezoekers achterlaten op de Wall. Ook de tweede ronde van onze ‘Zullen we over de dood praten?- campagne’, ditmaal met de slogan ‘Heb je even voor mij?’ als payoff, maakte weer vele mooie hartverwarmende reacties los. Zo’n 250 individuen, organisaties en bedrijven werkten eraan mee.
Veel tijd en aandacht kreeg afgelopen jaar de oprichting van de Stichting Als & Dan. Op uitnodiging van de inmiddels opgeheven Stichting Noorderlicht Fonds, zal de Stichting de jaarlijkse Noorderlicht Prijs uitreiken aan een initiatief dat op concrete wijze bijdraagt aan het welzijn van ongeneeslijk zieke mensen. Bureau MORBidee is vertegenwoordigd in het stichtingsbestuur.
Het voorbije jaar hebben we prettig samengewerkt met uitvaartondernemingen en lokale/regionale instellingen uit de gezondheidszorg, waaronder een aantal Netwerken Palliatieve Zorg. Zij hebben er mede voor gezorgd dat ons bierviltje van ‘Zullen we over de dood praten?’ inmiddels een oplage van 100.000 heeft gehaald en dat van enkele Kaarten van Betekenis meer dan 8.000 exemplaren zijn verspreid.
In het komende jaar gaan we het één en ander uitbouwen rondom die campagneslogan ‘Zullen we over de dood praten?’. Ook starten we met een initiatief voor de vele tientallen Cafés Doodgewoon, die op een wezenlijke en concrete wijze bijdragen aan het bespreekbaar maken van de dood en het verbeteren van palliatieve zorg.
Daarnaast blijven we aan de weg timmeren met de Wall, de wenskaarten (waarvan we de collectie gaan uitbreiden) en de gesprekshulpen. In samenwerking met de Stichting Als & Dan presenteren we komend jaar minstens twee nieuwe initiatieven: één over zelfdoding en één over het doodsbesef van kinderen.
Wie op de hoogte wil blijven van alle activiteiten kan zich aanmelden voor de nieuwsbrief, onderaan deze website.
Werd gisteren gewezen op jullie bestaan via een inleider van de KBO. Goeie club in een tijd die er rijp voor is. Dat was het nog niet in mijn actieve communicatie – advies bestaan.Ik blijf jullie graag volgen.