Precies vijf jaar geleden, op 4 mei 2013, startten we met de website van Bureau MORBidee. Traditiegetrouw blikken we rond 4 mei terug op het voorbije jaar, en staan we stil bij de voornemens voor het volgende jaar.
Terugkijkend kunnen we over het afgelopen jaar constateren dat het in het teken heeft gestaan van de uitbreiding van zowel de productsoorten als de thema’s. Wat productsoorten betreft is ons assortiment, dat overwegend uit wenskaarten en gesprekshulpen bestaat, uitgebreid met een boekje: ‘Levenseindegesprekken. Een whitepaper voor zorgverleners.’ Het werd een, ook voor ons, ongekend succes, want de eerste 1000 exemplaren vlogen in een kleine vier weken de deur uit. Een tweede druk volgde snel, en wie weet volgen er meer. Aan de uitgave is een scholing voor zorgprofessionals gekoppeld; ook dit ‘product’ is nieuw. We bieden de scholing in samenwerking met Zorgscholing aan, maar uiteraard kan die ook in company verzorgd worden.
Behalve in productsoorten breidden we ook in thema’s uit. Waar we eerder een focus hadden op het levenseinde in de context van een ongeneeslijke ziekte, hebben we het afgelopen jaar uitstapjes gemaakt naar rouw (met onze wenskaarten) en zelfdoding (met de gesprekshulp Levenslang?). Deze thema’s zullen de komende jaren ‘aan de zijlijn’ blijven meelopen.
Naast het boekje over Levenseindegesprekken, de nieuwe wenskaarten en de gesprekshulp Levenslang? introduceerden we het afgelopen jaar het memoblokje ‘Ik wil graag met je praten’ en de boekenlegger ‘Love life, talk death’. Als onderdeel van het boekje over Levenseindegesprekken, ontwikkelden wij de Flowchart Communicatie Palliatieve Zorg. Dit kan zorgverleners helpen te bekijken met welke patiĆ«nten zij (informatieve) gesprekken over palliatieve zorg kunnen aangaan.Verder hielden we wederom een socialmedia campagne die de dood bespreekbaar maakt (onder de pay off ‘Zeg het nu’); hiervoor werden tientallen campagneplaatjes ontwikkeld. Net als in eerdere jaren hielpen honderden individuen, zorgorganisaties en bedrijven ons bij de verspreiding ervan.
Het zesde jaar van Bureau MORBidee gaat een uitdagend jaar worden. We hebben het concept ‘Heintje de Dood‘ in onze schoot geworpen gekregen. Daar kunnen we het nodige mee doen. Er bestaat al een tijdje een plan voor een nieuwe app, voorlopig ‘Memento Mori’ getiteld. Daar kunnen we tijd in stoppen. Er is ook de wens om meer boekjes te maken, wederom over levenseindegesprekken (maar dan voor andere doelgroepen), maar ook over thema’s die daar raakvlakken mee hebben. En dan is het voornemen van vorig jaar nog blijven liggen om nieuwe websites te ontwikkelen die de bespreekbaarheid van de dood zullen stimuleren.
In welke volgorde we dit alles gaan oppakken, zal de toekomst uitwijzen. En het zou ons zeker niet verbazen als er gaandeweg het komende jaar opeens iets anders prioriteit gaat krijgen. Want werken in en voor Bureau MORBidee is voor ons vaak net zo verrassend als het leven zelf. En zo zien we het graag.
Geef een reactie