Om bekendheid te krijgen (en te behouden) moeten hospices PR- en marketingactiviteiten bedrijven. Tientallen mogelijke vormen staan tot hun beschikking. Aanwezigheid op een lokale of regionale uitvaartbeurs is er één van. Hilversum, Velp, Westerbork, Wehl, Broek op Langedijk, Hoogeveen en Steenwijk hebben minstens één ding met elkaar gemeen: dat er in de eerste maanden van […]
Hospice
Waarom nemen hospices hun maatschappelijke taak niet serieus?
Op uitnodiging van de Associatie van Hospice-Care Holland hield Rob Bruntink bij de oratie van Saskia Teunissen als hoogleraar hospicezorg een lezing over de maatschappelijke taak van hospices. Wat hem betreft krijgen de hospices een zware onvoldoende op dat vlak. Hier een samenvatting van zijn lezing. “Ik heb me afgevraagd: ‘Hoe ziet een hospice eruit […]
Hospices en Twitter
Onder de miljoenen Twitteraars in Nederland zijn ook enkele hospices, zoals het hospice in Alkmaar, Rosmalen, Hoofddorp en Hendrik-Ido-Ambacht. De meeste hospices houden zich echter verre van Twitter. Een gemiste kans. Twitter is – net als een reclamefolder of een krant – een communicatievorm. Hospices kunnen het kanaal gebruiken voor diverse doelen, zoals: 1. informatie […]
Zijn hospices trendsetters?
Doen hospices eigenlijk nog wat anders dan klein-verpleeghuisje spelen? Ik vraag het me af. Toen in de jaren ’90 van de vorige eeuw hospices in Nederland werden opgericht, was dat in diverse opzichten – organisatorisch, zorginhoudelijk – een spectaculaire ontwikkeling. Er werd plots een gezondheidszorgdienst aangeboden – de opvang van stervenden – door ándere partijen […]
De laatste zorg is zórg, geen productielijn
Kortgeleden bezocht ik het vernieuwde Hospice Bardo in Hoofddorp. Het ligt middenin een nieuwbouwwijk-in-aanbouw. Ik wandelde richting de entree tussen allerlei bouwparafernalia door. Een stapel stenen hier, een paar pallets daar. Af en toe kwamen wat sprieten draad of buis uit de grond. Voor de deur van het hospice stond een klassieke zwarte rouwwagen, ongetwijfeld […]