Acht jaar geleden ging op 4 mei onze website online, dus we vieren op die datum ons achtjarig bestaan. Traditiegetrouw kijken we terug op afgelopen jaar en blikken we vooruit naar het komende jaar.
Natuurlijk werd ook bij ons het jaar drastisch beïnvloed door corona. Alle congressen en scholingen vielen weg, en keerden pas laat in het jaar weer enigszins terug, vooral in digitale vorm. Het gaf ons onder meer de tijd om een boekje dat we in het begin van de coronapandemie hadden gemaakt (het gratis beschikbaar gestelde ‘Praten over ziekte en dood in tijden van corona’) uit te werken tot een volwaardig boek: ‘Ik weet niet wat ik zeggen moet. Hoe praat je over dood, verlies en rouw?’
Het boek verscheen op 8 december 2020. Het was ook direct via onze eigen webwinkel te koop, en dat hebben we geweten. Vele honderden boeken werden in de eerste weken naar allerlei plaatsen in Nederland toegestuurd. Begin dit jaar was de eerste druk uitverkocht en volgde een tweede. Door corona ging de voorgenomen boekhandel-tournee niet door, maar wie weet kunnen we die later dit jaar alsnog oppikken.
Vaste bezoekers van onze website hebben gezien dat de website van Bureau MORBidee afgelopen jaar een nieuw jasje heeft gekregen. Een nieuw logo hoorde daarbij, vonden wij. Sprekend over websites… We introduceerden ook een speciale website ter gelegenheid van Vergankelijkheidsdag. Zo kan de dag wat meer verankeren in de samenleving, verwachten wij.
In het afgelopen jaar werden drie nieuwe gesprekshulpen ontwikkeld, in samenwerking met Radboudumc en MUMC+/ziekenhuis Zuyderland: de Praatstenen, de Praatkaarten en Tijd van leven. Ze zijn alle gericht op mensen met dementie en hun verzorgers (naasten en zorgprofessionals). De officiële introductie van de gesprekshulpen volgt later dit kalenderjaar.
Op korte termijn komt een nieuw product beschikbaar, waaraan we afgelopen jaar hard hebben gewerkt: de e-cursus LEEF! De e-cursus leert je van de dood te leren, en daarmee de kwaliteit van je leven te verhogen. Er is een speciale cursusomgeving voor ontwikkeld, waarin deelnemers veertien lessen (met ook veertien opdrachten) voorgeschoteld krijgen. Ook nieuw zijn de Mortality Reminders: ansichtkaarten die je ‘at random’ toegestuurd kunt krijgen en jou er even aan herinneren dat je sterfelijk bent. Hopelijk dragen ook die verrassingskaarten bij aan de hoogst mogelijke kwaliteit van jouw leven.
Kijkend naar het komende jaar hebben we – voor ons doen – bijzonder weinig concrete plannen voor ‘nieuwe dingen’. Ja, er zal weer een boek komen, een collega van ‘Ik weet niet wat ik zeggen moet’. Ook ligt er een nieuwe gesprekshulp in het verschiet, speciaal gericht op palliatieve patiënten en huisartsen. En mogelijk moet er een volgende, te actualiseren druk van ons boekje Levenseindegesprekken komen. De huidige druk is nagenoeg uitverkocht.
Bureau MORBidee is al vele jaren opdrachtgever voor studentenprojecten van Saxion Hogeschool en Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Het afgelopen jaar stonden een paar van die projecten in het teken van de digitale nalatenschap. Het valt niet uit te sluiten dat daar een nieuwe dienst uit voortvloeit, maar concrete gedachten zijn er nog niet.
Hoe dan ook, alles staat in het teken van onze missie: een doodvriendelijke samenleving. Daar zullen we ook het komende jaar aan blijven werken.
Geef een reactie